Bestsellerowy podręcznik programowania w Pythonie znowu dostępny! 🐍

Python jest językiem, którego według wielu opinii można się szybko i sprawnie nauczyć. Wszystko dlatego, że został on pomyślany tak, aby mocno ułatwiał pisanie przejrzystego, zwięzłego kodu, i to w sposób zgodny ze sztuką programowania.
Python jest więc idealnym wyborem dla każdego, komu zależy na tym, by od razu pisać kod działający zgodnie z oczekiwaniami! Jeśli także zaliczasz się do takich osób, to sięgnij po to trzecie, zaktualizowane i uzupełnione wydanie bestsellerowego podręcznika programowania w Pythonie! 🆕
Swoją przygodę rozpoczniesz od podstawowych koncepcji programowania, gdzie poznasz takie pojęcia jak zmienne, listy, klasy i pętle. Następnie utrwalisz je z pomocą praktycznych ćwiczeń. Dowiesz się też, jak zapewnić interaktywność programom, i nauczysz się poprawnego testowania kodu przed dodaniem go do projektu.
Co najważniejsze! Z książką zrealizujesz 3 własne projekty: grę zręcznościową w stylu Space Invaders, wizualizację danych za pomocą dostępnych dla Pythona bibliotek i prostą aplikację internetową, gotową do wdrożenia na serwerze WWW i opublikowania w internecie 💪⌨️
Przeczytaj fragment: SŁOWNIKI 👇
W tym rozdziale dowiesz się, jak używać w Pythonie słowników, które pozwalają połączyć powiązane ze sobą informacje. Zobaczysz, jak uzyskać dostęp do danych znajdujących się w słowniku oraz jak modyfikować te dane. Ponieważ słowniki mogą przechowywać praktycznie nieograniczoną ilość informacji, zaprezentuję iterację przez dane umieszczone w słowniku. Ponadto nauczysz się zagnieżdżać słowniki wewnątrz list, listy wewnątrz słowników, a nawet słowniki wewnątrz innych słowników. Poznanie słowników pozwoli Ci znacznie wierniej modelować różne rzeczywiste obiekty. Zyskasz możliwość utworzenia słownika przedstawiającego osobę i przechowującego wszystkie informacje o tej osobie. Będziesz mógł na przykład przechowywać takie dane jak imię i nazwisko, wiek, miejsce zamieszkania, zawód, a także wszelkie inne dane opisujące tę osobę. Ponadto będziesz mógł przechowywać dwa dowolne rodzaje informacji, które będą do siebie dopasowane, na przykład listę słów i ich znaczenie, listę osób i ich ulubione liczby, listę szczytów i ich wysokości
Prosty słownik
Rozważ grę, w której występują obcy o różnych kolorach, a liczba punktów uzyskiwanych po zestrzeleniu obcego jest zależna od jego koloru. Poniżej przedstawiłem słownik przeznaczony do przechowywania informacji o obcym.
alien_0 = {'color': 'zielony', 'points': 5} print(alien_0['color']) print(alien_0['points'])
W słowniku alien_0 przechowujemy kolor obcego oraz liczbę punktów otrzymywanych za jego unicestwienie. Dwa wywołania print() uzyskują dostęp do słownika i wyświetlają przechowywane w nim informacje:
zielony 5
Podobnie jak to jest w przypadku większości nowych koncepcji w programowaniu, przywyknięcie do słowników wymaga praktyki. Kiedy nabędziesz nieco doświadczenia w pracy ze słownikami, przekonasz się, jak można efektywnie wykorzystywać je do modelowania rzeczywistych sytuacji.
Praca ze słownikami
W Pythonie słownik jest kolekcją par klucz-wartość. Każdy klucz jest połączony z wartością, za pomocą klucza można uzyskać dostęp do powiązanej z nim wartości. Wartością klucza może być liczba, ciąg tekstowy, lista, lub nawet inny słownik. W rzeczywistości wartością słownika może być dowolny obiekt możliwy do utworzenia w Pythonie.
Słownik w Pythonie jest opakowany w nawias klamrowy i zawiera serię par klucz-wartość, tak jak pokazałem w poprzednim przykładzie:
alien_0 = {'color': 'zielony', 'points': 5}
Para klucz-wartość to zbiór wartości powiązanych ze sobą. Kiedy podajesz klucz, Python zwraca powiązaną z nim wartość. Połączenie klucza z wartością odbywa się za pomocą dwukropka, a poszczególne pary klucz-wartość są rozdzielone przecinkami. W słowniku można przechowywać dowolną liczbę par klucz-wartość.
Najprostszy słownik ma dokładnie jedną parę klucz-wartość, tak jak pokazałem poniżej w zmodyfikowanej wersji słownika alien_0:
alien_0 = {'color': 'zielony'}
Ten słownik przechowuje jeden fragment informacji dotyczący obcego, a dokładnie jego kolor. W omawianym słowniku ciąg tekstowy 'color' jest kluczem, z którym jest powiązana wartość 'zielony'.