
Cześć 🙂
Tak się składa, że zaczynasz przygodę z SEO i chcesz poznać najważniejsze techniki pozycjonowana stron internetowych?
Pierwszą rzeczą, na której powinieneś się skupić, jest rzetelne przygotowanie listy fraz kluczowych. Lista ma zawierać wszystkie frazy, na które chcesz znaleźć się w wynikach wyszukiwania. Ta część procesu pozycjonowania jest niezwykle ważna. Dzięki niej dowiesz się, czego szukają Twoi klienci oraz na jaką oglądalność z wyszukiwarek możesz liczyć.
Omawiając temat przygotowywania listy fraz kluczowych, nie sposób nie wspomnieć o strategii długiego ogona (ang. long tail). Jest to strategia zakładająca, że stronom (w szczególności nowym) trudno będzie się w krótkim czasie wypozycjonować na bardzo konkurencyjne i ogólne hasła, takie jak np. „wakacje”, „ubrania” czy „meble”.
Jeżeli jednak rozpoczniemy pracę nad pozycjonowaniem strony na wiele pokrewnych, ale bardziej szczegółowych, najczęściej dłuższych (zawierających np. 3 – 4 słowa zamiast jednego), mniej popularnych (i przez to mniej konkurencyjnych) fraz kluczowych, może się okazać, że osiągniemy całkiem niezłe wyniki w o wiele krótszym czasie. A jednocześnie praca nad pozycjonowaniem fraz szczegółowych będzie docelowo wzmacniać również główną, ogólną frazę kluczową. I po jakimś czasie wypozycjonowanie jej będzie o wiele prostsze.

Frazy kluczowe z długiego ogona charakteryzują się także wyższym poziomem konwersji. Jeżeli użytkowniczka wpisuje do wyszukiwarki hasło „spodnie jeansowe dopasowane z wysokim stanem”, istnieje duża szansa, że dokładnie takich spodni poszukuje i zamierza je zakupić. W przypadku wyszukiwania ogólnej frazy, np. „ubrania” lub „spodnie”, prawdopodobnie chce przejrzeć oferty, ale nie ma w danej chwili sprecyzowanego celu zakupowego.
Kilka ciekawostek na temat fraz długiego ogona: Aż 15% fraz wpisywanych codzienne do wyszukiwarki Google przez użytkowników z całego świata to frazy nowe (niewpisane wcześniej przez nikogo do wyszukiwarki). Ponad 91% haseł wpisywanych w Google to frazy długiego ogona, których miesięczna liczba wyszukań nie przekracza 100 (zgodnie z badaniem wykonanym przez serwis Backlinko — https://backlinko.com/google-keyword-study). Jednak stanowią one tylko nieco ponad 3% ogólnej liczby zapytań. Ponad 14% fraz wpisywanych do wyszukiwarki Google ma formę pytania (z tego powodu pytania mogą stanowić wartościową część listy fraz kluczowych). Frazy długiego ogona są zazwyczaj znacznie mniej konkurencyjne i łatwiejsze do wypozycjonowania

Jednak przez ostatnie lata ta zasada zmieniła się, ponieważ coraz więcej właścicieli stron ma świadomość istnienia strategii długiego ogona i z niej korzysta.
A jakie mogą być przykłady długiego ogona? 🤔
Tego dowiesz się z książki "SEO dla początkujących", autorstwa Agnieszki Ciborowskiej i Jarosława Lipińskiego 📘👇